Enjoy your coffee!

Ca medic, sunt frecvent întrebat dacă e sănătos să bei cafea, ce rol are în hipertensiune, aritmii, accidente vasculare, cum protejează anumite organe și așa mai departe. Pacienții vor o părere profesionistă pentru că au multe semne de întrebare.

Ei bine, sunt băutor de cafea. Mult timp nu mă atingeam de ea pentru că nu-i vedeam rostul, preferând să fac niște exerciții fizice dimineața pentru a mă înviora rapid. În perioada asta, când ajung uneori și la zece gărzi pe lună, nupot funcționa fără cafea. Am citit sute de studii și majoritatea spun că efectele sunt favorabile, deci fashionable sau nu, băutura asta ameliorează starea de sănătate, diureza, statusul mental și crește longevitatea. Despre ultima referință am pentru voi o poveste interesantă.

12219560_1173842166011015_8660532036640483100_n

Cafeaua a pătruns în Suedia prin 1674. Regele Gustav al III-lea avea dubii cu privire la influența ei asupra poporului său, care începea să stea la șuete în jurul delicioasei băuturi. Consumul crescuse enorm și Gustav nu mai știa cum să oprească tot avântul. A crescut taxele, ba chiar a interzis apoi cafeaua în țara sa. Oamenii tot găseau căi să o bea. Gustav a pornit un experiment: voia să vadă clar ce efect are cafeaua asupra omului. A luat o pereche de gemeni identici, condamnată pentru o crimă comună și a inițiat un studiu: doi medici aveau să ofere zilnic trei cești de cafea unui întemnițat, respectiv trei cești de ceai altuia (nu se spune ce tip de ceai, prosupunem că verde sau negru, erau la modă atunci). Toate bune și frumoase. Anii au zburat, medicii au murit, Gustav al III-lea al Suediei a murit și el. Prizonierul care a primit ceai zilnic a murit la 83 de ani. Fratele său care a primit cafea zilnic a mai trăit mulți ani în plus.

Interesant, nu?

Iată câteva date medicale despre cafea:
– poate crește puțin tensiunea arterială
– efect minim pe frecvența cardiacă, influență la consum mai mare via efect central
– îmbunătățește diureza
– rol protectiv la nivelul vaselor sanguine cerebrale
– crește longevitatea
– ameliorează statusul mental
– consumată după mese, în cantitatea mică, previne somnolența postprandială dată de redistribuția sangvină
– rol de protecție în cancerul colorectal
– ajută la dezvoltarea masei musculare
– promovează arderea grăsimilor
– ajută la optimizarea masei corporale
– îmbunătățește circulația la nivelul foliculului pilos, poate astfel stopa căderea părului
– plus multe altele

Sunt și câteva studii care arată niște legături negative, dar cred că există o cheie: consumul moderat, echilibrat, rațional. Doza e regină în orice.

Enjoy your coffee!

V.

Posted by Vasi Rădulescu

Citesc, trăiesc, iubesc, dezîmbolnăvesc. Și-ntre ele scriu. Descoperă cărțile recomandate de mine pe ReadPal