Cum te ucide zahărul

4
1192
Cum te ucide zahărul
click pentru detalii

#leapșadesănătate

Ca medic, văd mereu recomandări de alimentație, de la banalele mesaje pe televizor privind evitarea sării, zahărului și grăsimilor în exces, până la subțirelele sfaturi trecute pe scrisorile medicale care îmi trec prin mâini. Sigur, acel puțin e mai bine decât nimic, dar lucrurile sunt încă foarte discutabile în domeniul nutriției, fie că vorbim de recomandări pentru oameni considerați sănătoși sau pentru cei deja purtători de anumite diagnostice.

Revenind la mesajele cu sarea, grăsimile și zahărul, această triadă malefică inserată în societatea noastră care doar aici are probleme (ironie), trebuie să știm că sarea face rău variabil, mai ales la cei cu probleme cardiace sau renale, dar mecanismele fiziopatologice nu sunt mereu valabile: un hipertensiv poate face puseu tensional după o saramură, altul nu. Referitor la grăsimi, mai ales cele animale, și aici lucrurile se bat de multe ori cap în cap: unii le interzic, alții le recomandă, fără să le asocieze neapărat cu ateroscleroza, dacă vreți un exemplu. La un moment dat, clinicienii cu studii în nutriție interziceau untul; au revenit apoi și au impus untul ca aliment sănatos, chiar The New York Times având pe o copertă „Eat butter.” cu poza unui calup de unt. În fine, groaznica triadă se termină cu zahărul și aici avem multe de discutat.

Zahărul nu lasă loc de discuții: te ucide într-un mod perfid, ținându-te captiv, măcinându-te puțin câte puțin, făcându-ți praf nervii, vasele de sânge, organele. Este cu mult așezat deasupra grăsimilor sau sării, fiind responsabil de cele mai grele afecțiuni cardiovasculare. Zahărul este un drog și ar trebui evitat la orice vârstă, la orice moment al zilei. Atenție, chiar și băuturile cu zero zahăr cresc riscul cardiovascular, așa că nu vă lăsați păcăliți. Societatea a dat un mare greș aici și încă persistă în greșeală: marile companii livrează produse cu conținut foarte mare în zahăr și sunt răspunzătoare direct de statisticile actuale privind majoritatea afecțiunilor. Nu se face mai nimic pentru că banii trebuie să circule.

Ca oameni care dețin în vârful corpului un organ minune capabil să judece și să aleagă, putem decide ce e mai bine pentru noi, evitând produsele binecunoscute, evitând dulciurile și alte alimente care sunt foarte bogate în zahăr și care duc rapid la acumulare de țesut adipos, la probleme de sănătate, la stimă de sine scăzută, la lupte interminabile cu kilogramele în plus, la întreținerea unor cercuri vicioase care afectează creierul și inima, fizic și metafizic, precum și celelalte organe.

Un curajos al secolului trecut a fost John Yudkin (1910 – 1995) nutriționist și fiziolog care a avut curajul să scoată la lumină toate relele făcute de zahăr în organism. Cartea lui, „Cum ucide zahărul” a apărut în 1972 și a făcut vâlvă prin comunitatea medicală, dar și-n populația generală. Yudkin vorbește în lucrarea sa despre diferite boli date de consumul de zahăr, luând date publice din studii serioase, aranjând totul când mai bine pentru ca oricine să priceapă ce introduce în corpul lui.

Cum te ucide zahărul
click pentru detalii

Cum ucide zahărul este o carte pe care o recomand oricui. Dacă ne culcăm pe o ureche și continuăm să consumăm tot ce vedem prin supermarketuri și fast-food-uri, vom vedea și cum ne transformăm în grăsuți, grași, obezi, cum copiii noștri cresc cu mase corporale duble sau triple, cum facem infarct miocardic, accident vascular cerebral sau diabet pe la 40-50 de ani, cum toți ne arată cu degetul, cum ne prăbușim psihologic.

Cheia pentru o viață sănătoasă stă în alegeri înțelepte și în păstrarea unor acțiuni ancorate în bun simț și-n respect pentru propria persoană. Putem diversifica alimentele, putem reduce dozele celor care au potențial de a face rău, putem evita tâmpeniile superprocesate de tipul zahărului.

Vasi Rădulescu a renunțat de ceva timp la zahăr. Mai consumă, rar, prin vreo gardă, câte o doză de suc diet (va renunța și la astea) sau câte puțin sirop de arțar, când mai vrea să îndulcească ceva, pe acasă. Creierul lui funcționează mai bine ca niciodată. Medic fiind, vă sfătuiește pe toți să faceți același lucru.

 

V.

Cititorii blogului pot lua carțile Dragă inimă și Culorile uitării, scrise de dr. Vasi Rădulescu, la un preț special! CLICK aici pentru a profita!

Vrei să-mi oferi o cafea? O poți face pe Patreon, unde te vei bucura și de articole exclusive.

sustine⇒

4 COMMENTS

  1. Salut. Ma bucur ca am ocazia sa citesc recomandarile unui om interesat de domeniul nutritiei si care este si medic in acelasi timp 🙂
    Legat destul de mult de problema zaharului adresata in articol, am vazut de curand un filmulet pe youtube de ~15 minute (https://www.youtube.com/watch?v=PKfR6bAXr-c). Filmuletul abordeaza problema un pic din alta perspectiva: alimentatie orientata pe carbohidrati (incl. zahar) vs grasimi pentru obtinerea energiei organismului, N mese pe zi vs 1 masa pe zi. Autorul lor se pare ca isi bazeaza concluziile pe studii stiintifice (desi nu are pregatire de specialitate).
    Te rog mult sa imi spui ce parere ai despre ideile respective (cine stie, poate poti aborda tema intr-un alt articol daca ti se pare de interes).
    Pe langa filmuletul asta mai are alte cateva pentru care m-ar interesa parerea ta, daca nu sunt prea nesimtit si daca ti se par demne de interes: “The Story of Fat: Why we were Wrong about Health”, “Why Calories are NOT important”, “Why your Body makes you Fat AND Hungry”. Multumesc.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here